Zlewozmywaki kuchenne

…czyli moje spojrzenie na zlewozmywaki

Uszkodzenie przesyłki w trakcie transportu

paczka2Trochę na inny temat, aczkolwiek bardzo ważny z punktu widzenia osoby, która nagle otrzyma uszkodzony zlewozmywak czy inny produkt. Zaznaczam także, że opisuję tutaj moją procedurę (zgodną z przepisami) i może ona się nieznacznie różnić u konkurencji.

  1. ZAWSZE i KONIECZNIE sprawdź każda paczkę, która do Ciebie przychodzi. Może do tej pory udawało Ci się, ale Twoje szczęście może się, niestety, skończyć. Utratę 200, 300 zł jeszcze można przeboleć, ale 1000 czy 2000 zł?
  2. Przed otwarciem, jeżeli wybrałeś formę za pobraniem, zapłać kurierowi. Dopiero wtedy paczka staje się Twoją własnością i możesz ją otworzyć.
  3. Obejrzyj najpierw paczkę – sprawdź czy nie ma wgnieceń, dziur, zadrapań itp. To zajmuje dosłownie 15 sekund. A dlaczego jest to takie ważne, za chwilę wytłumaczę.
  4. Przy kurierze otwórz paczkę.
  5. Jeżeli jest wszystko ok., podziękuj ładnie i ciesz się nowym produktem.A jeżeli nie?
  6. Jeżeli widzisz, że uszkodzenie zewnętrzne jest spore, możesz odmówić przyjęcia paczki. Kurier taką paczkę zabiera od razu. Poinformuj sprzedawcę w takim przypadku, aby wiedział, co czeka go następnego dnia.
  7. Jeżeli otworzyłeś paczkę i tutaj okazało się, że produkt jest uszkodzony, razem z kurierem spisz protokół szkody, opisując co jest w paczce, jak paczka wyglądała (bardzo ważne, bowiem najczęściej uszkodzenia paczki nie są wpisywane przez kurierów), co się stało (pęknięcie, ułamanie rogu zlewu, porysowanie, wgniecenie itp.). Im więcej szczegółów tym lepiej.
  8. Zanim podpiszesz, sprawdź czy wszystko się zgadza. Niestety, bardzo często my, osoby odbierające, ufamy kurierowi, który według nas uzupełni to najlepiej. I tak przychodziły do mnie protokoły ze złym numerem listu przewozowego, brakiem informacji, co paczka zawierała, czy informacją, że paczka miała np; rozdarty róg.
  9. Poproś o protokół dla siebie. Drugi powinien być umieszczony w paczce, aby wrócił do sprzedawcy, a trzeci zabrany przez kuriera. Zazwyczaj kurierzy robią 2 protokoły i tylko w 1 przypadku protokół wrócił do mnie wraz z paczką. W pozostałych przypadkach pomogli mi moi klienci, za co dziękuję.
  10. Paczka może zostać zabrana przez kuriera jeszcze tego samego dnia. Częściej jednak trzeba zlecić zabranie jej (tego samego lub następnego dnia).
  11. Zadzwoń do sprzedawcy, aby ustalić dalsze kroki. Masz do wyboru zwrot pieniędzy lub nowy produkt.

Wszystko to ładnie wygląda, jednak najczęstszym problemem jest zatrzymanie kuriera, aby obejrzał z nami przesyłkę.

Nigdzie nie ma, niestety, unormowanego tego „zwyczaju”. Kurier TEORETYCZNIE, podkreślam teoretycznie nie ma takiego obowiązku, ale…
Nie pozostając łamie nasze prawo do obowiązkowego sprawdzenia paczki, które jest zapisane w Kodeksie Cywilnym, cytuję:

Art. 545. § 1. Sposób wydania i odebrania rzeczy sprzedanej powinien zapewnić jej całość i nienaruszalność; w szczególności sposób opakowania i przewozu powinien odpowiadać właściwościom rzeczy.

§ 2. W razie przesłania rzeczy sprzedanej na miejsce przeznaczenia za pośrednictwem przewoźnika, KUPUJĄCY OBOWIĄZANY JEST ZBADAĆ PRZESYŁKĘ w czasie i w sposób przyjęty przy przesyłkach tego rodzaju; jeżeli stwierdził, że w czasie przewozu nastąpił ubytek lub uszkodzenie rzeczy, obowiązany jest dokonać wszelkich czynności niezbędnych do ustalenia odpowiedzialności przewoźnika.

Art. 548. § 1. Z chwilą wydania rzeczy sprzedanej przechodzą NA KUPUJĄCEGO korzyści i ciężary związane z rzeczą oraz niebezpieczeństwo przypadkowej utraty lub uszkodzenia rzeczy.

§ 2. Jeżeli strony zastrzegły inną chwilę przejścia korzyści i ciężarów, poczytuje się w razie wątpliwości, że niebezpieczeństwo przypadkowej utraty lub uszkodzenia rzeczy przechodzi na kupującego z tą samą chwilą.

CAPS LOOK / bold jest podkreśleniem najważniejszych rzeczy.

Ważne:

12. Jeżeli mimo naszych próśb i gróźb kurier nie chce zostać, a ty odkrywasz po jego odjeździe, że produkt jest uszkodzony to natychmiast zgłoś to albo sprzedawcy, albo jeszcze lepiej w oddziale kuriera. Mała awantura potrafi zdziałać cuda, a kurierowi zazwyczaj się obrywa. Na wezwanie masz 7 dni od dnia odebrania paczki, jeżeli z jakiś powodów nie została sprawdzona od razu. Lepiej jednak nie sprawdzać, czy kurier zechce przyjechać.
Nie zdziw się także, jeżeli w takim przypadku (nie sprawdzenia od razu) sprzedawca nie będzie chciał uczestniczyć w procesie reklamacji i zostawi ją Tobie. Przyjęcie przesyłki bez zastrzeżeń powoduje wygaśnięcie wszelkich roszczeń wobec sklepu, z tytułu ubytku lub uszkodzenia. Paczka z momentem przyjęcia staje się bowiem Twoją własnością.

13. Jeżeli zapłaciłeś za przesyłkę za pobraniem / kurierowi, a produkt jest uszkodzony,  kurier zabiera pieniądze. On wykonuje tylko swoją pracę i nie jest odpowiedzialny za uszkodzenie. To ja oddaję Tobie pieniądze (jak tylko uszkodzony produkt wróci do mnie – prawo zezwala na zwrot w ciągu 14 dni) lub wysyłam nowy produkt.

Uszkodzenia zdarzają się niezwykle rzadko i dotyczą one głównie zlewów granitowych czy ceramicznych. U mnie uszkodzenia stanowią zaledwie 0,01 % wszystkich wysłanych paczek (dokładnie 4 zlewozmywaki granitowe – 2009, przez połowę 2010 roku – zero uszkodzeń, w 2011 roku 1 zlew ceramiczny) – zawdzięczam to głównie rewelacyjnemu pakowaniu. Sama jednak spisywałam protokoły na wgnieciony zlew stalowy, pękniętą baterię czy uszkodzony sortownik. Mimo, że zdarzają się rzadko, jednak się zdarzają.

Opakowanie nie zawsze musi być uszkodzone, a produkt może. Wystarczy, aby zlew został postawiony na ociekaczu (pionowo) dla oszczędzenia miejsca w samochodzie kuriera, parę razy podskoczył na naszych wspaniałych drogach i pęknięcie wzdłuż komory i ociekacza gotowe. A opakowanie nietknięte. Niby jest wszędzie, że skoro opakowanie nie jest uszkodzone, to domniemywa się, że z produktem wszystko ok. Nie jesteś jednak ekspertem, aby być pewnym, że to opakowanie nie jest uszkodzone. Tobie się może wydawać, że jest. To Twoja subiektywna ocena i kurier na nie może powiedzieć nie. A na każdym opakowaniu jakieś lekkie wgniecenie, zdarcie, cokolwiek się ZAWSZE znajdzie.

paczkaNotorycznie w protokołach szkody pomijana jest jedna ważna rzecz – uszkodzenie zewnętrzne. Firma kurierska stwierdzając, że opakowanie nie jest naruszone, uchyla się od odpowiedzialności płacenia za uszkodzenia. To zmora wszystkich sprzedawców internetowych. Dlatego jeżeli stwierdzisz, że opakowanie jest uszkodzone, a kurier pominął ten fakt, żądaj od niego poprawy. Żądaj za każdym razem, jak z czymś się nie zgadzasz, albo widzisz to inaczej. W końcu podpisujesz się pod tym!

Jeszcze jedna ważna sprawa – wszystko zależy od kuriera -człowieka. Jeden przypomni Tobie, że masz sprawdzić przesyłkę, inny się będzie wykłócał, że nie masz takiego prawa. Czy wybierzesz UPS czy DHL, nie ma to kompletnie znaczenia. Wszystko zależy od kuriera człowieka, a nie od firmy.

Życzę Ci zatem samych nieuszkodzonych przesyłek i miłych kurierów…

PS: Sposób opakowania produktów w firmie Aglos.pl opisuję na www.zlewozmywakikuchenne.pl/?p=234 

, ,

Comments are currently closed.